کتاب صوتی وقت‌های مرده ما را زنده می‌‌کند

توضیحات

 

دکتر حامد حجتی شاعر و مؤسس «گروه فرهنگی و هنری یَم» در خصوص تولید کتاب صوتی گفت: این روزها با کوچی که به فضای مجازی داریم، بیشتر وقت‌مان را با محتواهایی می‌گذرانیم که به اقتضائات فضای مجازی شکل گرفته است. فضای مجازی هم فضای سرعت و کوتاه‌گویی است. به نظر می‌رسد که حضور در این فضا با توجه به اقتضائات خودش باید شکل بگیرد. یکی از راه‌هایی که می‌توانیم محتواهای خوب تولید کنیم، صوت است که از این طریق می‌توانیم محتوای عمیق یا معمولی خود را با تیراژ وسیع‌تر به مخاطب برسانیم. توجه به امر صوت حدود ۱۰ سال است که در کشورمان مورد توجه قرار گرفته است و این یعنی این که در دنیای پیش رو صوت، جایگاه‌ ویژه‌ای خواهد یافت.
ما از تصویر عبور خواهیم کرد و به صوت خواهیم رسید. دلیل‌اش این است که صوت رسانه‌ای گرمی است. تصویر، موسیقی و فیلم نیاز به توجه ویژه‌ای از سوی مخاطب دارند و رسانه‌هایی که نیاز به تمرکز مخاطب دارند سرد هستند، اما صدا گرم است
وی در ادامه بیان کرد: ما از تصویر عبور خواهیم کرد و به صوت خواهیم رسید. دلیل‌اش این است که صوت رسانه‌ای گرم است. تصویر، موسیقی و فیلم نیاز به توجه ویژه‌ای از سوی مخاطب دارند. رسانه‌هایی که نیاز به حضور و تمرکز مخاطب دارند سرد هستند. اما صدا گرم است؛ چراکه دقیق‌ترین کارهای عالم را می‌توانید همزمان با شنیدن صوت انجام دهید. یکی دیگر از ویژگی‌های صوت تأثیرش در ناخودآگاه است این درصورتی است که بسیاری از رسانه‌ها در خودآگاه تأثیر می‌گذارند.


حجتی درخصوص جایگاه صوت در انتقال مفاهیم به مخاطب گفت: وقتی که با یک صدا ارتباط می‌گیریم نیازی به تلاش برای یادآوری وجود ندارد چرا که صدا در ناخودآگاه می‌نشیند و در بزنگاه‌ها نقش می‌بندد. صدا هیچ وقت از بین نمی‌رود اما بنا به دلایل مختلف به صوت کم توجهی می‌شود و بخش زیادی هم بسته به نوع زندگی‌ها و تربیت‌ رسانه‌ای است که در جوامع بشری وجود دارد. ما اگر در تولید محتوا در کنار نگارش و تولید آثار فاخر بتوانیم صدای آثارمان را کشف کنیم امر بسیار جذابی است. ما در میان آثاری که تولید می‌شوند به دنبال کشف صدای آثار هستیم و به کشف صدا بسیار اهمیت می‌دهیم و خوب است که در کنار تمام ژانر‌های ادبی، توجهی به امر صوت صورت بگیرد.
وی در ادامه بیان کرد: در فضای کتاب و کتابخوانی کشورمان توجه ویژه‌ای را باید به کتاب صوتی ایجاد کنیم. یکی از ویژگی‌های مهم کتاب صوتی این است که از وقت‌های مرده انسان‌ها استفاده می‌کنید. افرادی که اهل کتاب صوتی هستند بخش زیادی از آثار مورد نظرشان را در ترافیک گوش می‌دهند و مدرنیته با ما کاری کرده است که در روز، ساعت‌ها مجبوریم وقت‌مان را تلف کنیم. یکی از راه‌هایی که باید توجه کرد، ایجاد فرصت استفاده از این لحظات مرده با استفاده از امر صوت است که باعث می‌شود هدر رفت وقت‌مان کمتر شود.
چرا که تولید محتوا در حوزه صوت کمی ارزانتر از تولید محتوا در سایز حوزه‌هاست لذا هم وقت مرده آدم‌ها را زنده می‌کند و هم به جهت اقتصادی برای مخاطب به صرفه‌تر است.
مؤسس گروه فرهنگی و هنری یم درخصوص به صرفه بودن آثار صوتی اظهار داشت: نسخه فیزیکی کتاب «خط مقدم»گران است اما نسخه صوتی‌اش ۳۰ هزار تومان است. چرا که تولید محتوا در حوزه صوت کمی ارزانتر از تولید محتوا در سایز حوزه‌هاست لذا هم وقت مرده آدم‌ها را زنده می‌کند و هم به جهت اقتصادی برای مخاطب به صرفه‌تر است. توجه به امر صوت باعث ایجاد یک فرهنگ جدید در امر تولید آثار مکتوب و فرهنگ می‌شود و توجه به تولید کتاب‌های صوتی می‌تواند بسیاری از مشکلات پیش روی کتب فیزیکی را از پیش رویمان بر دارد.
شاعر اثر «نی‌لبک» با بیان اینکه آثار موجود در بازار دو دسته هستند گفت: در حال حاضر بازار کتب صوتی در کشور ما بازار قابل توجه‌ای است. البته بخش زیادی از کتاب‌های صوتی موجود دو دسته هستند. کتاب‌هایی که بی‌کیفیت هستند و هرکسی با شرایط خودش شروع به بازخوانی کرده است و بخش دیگری هم به جای توجه به کتاب توجه به خوانشگران کتاب صورت گرفته است و دنبال سلبریتی‌ها هستند تا در فضای اقتصادی خودشان کاری را کرده باشند.
وی در ادامه افزود: این دست از کتاب‌ها بسیار هستند. وقتی هم با آثاری که به این شکل معرفی شده‌اند برخورد می‌کنیم؛ متوجه‌ می‌شویم که این اثر چنگی به دل نمی‌زند و دلیلش هم این است که اصول تولید کتاب صوتی رعایت نشده است، اگر از این دو مسئله بگذریم متوجه‌ خواهیم شد که بخش قابل توجهی از کتاب صوتی موجود کتاب‌های غیر معارف و انقلاب اسلامی است.

برچسب ها

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *